Jyvässeudun paikallisliikenne

Sunnuntai 3.2.2008 klo 19:45 - Anna-Leena

Jyvässeudun paikallisliikenteen pitkään jatkunut laskukausi kääntyi viime vuonna ensimmäistä kertaa nousuun. Joukkoliikenteen valitsi vuonna 2007 yhteensä 5,8 miljoonaa matkustajaa.”, uutisoi Keskisuomalainen 3.2.2007. Enimmillään matkustajia on ollut paikallisliikenteessä noin 10 miljoonaa 1970–1980-lukujen taitteessa. Suurissa kaupungeissa bussien matkustajamäärät ovat laskeneet huolestuttavasti viime vuosina, toivottavasti viime vuoden suuntaus jatkuu tulevaisuudessakin ylöspäin.

Suomessa on yli 2 miljoonaa henkilöautoa, joten lähes joka toisella suomalaisista on käytössä oma auto. Pahimmillaan perhettä kohden on käytössä jopa 2-3 autoa. Henkilöautolla tehdään nykyään yli puolet kaikista matkoista, yhä suurempi osa ihmisistä tekee jopa lyhyet kauppamatkat autolla. Ympäristöä säästäviä tapoja liikkua ovat bussiliikenne, pyöräily ja kävely. Bussin päästöt henkilöä kohden ovat pienemmät kuin henkilöauton nimenomaan henkilömäärän vuoksi. Bussiin mahtuu monen henkilöauton verran ihmisiä ja bussi vie bensiiniä vain muutaman henkilöauton verran. Jos joutuu kuitenkin käyttämään omaa henkilöautoaan välimatkojen takia, tulisi kannustaa yhä enemmän kimppakyytien käyttöön kuten esimerkiksi kyyditsemällä lapsia harrastuksiin.

 

Tämänhetkinen hinnoittelupolitiikka ei ainakaan täällä Jyväskylässä kannusta joukkoliikenteen käyttöön. Taas vuoden vaihteessa kertalipun hintaa nostettiin 2,80€. Vastaavasti muissa suurissa kaupungeissa liput ovat selkeästi tätä edullisempia, kuten Helsingissä 2-2.20€, Tampereella 2€ ja Turussa 2,50€. Jos ei maksutonta joukkoliikennettä, niin ainakin lippujen hintoja olisi järkevää saada alas. Ilmaistakin paikallisliikettä käytetään kuitenkin jo muualla, esimerkiksi Belgialaisessa Hasseltin kaupungissa bussit tulivat ilmaiseksi vuonna 1997. Samalla niiden käyttö kasvoi 850 % ja vuorovälejä tihennettiin. Voi vain arvailla millaiset ympäristövaikutukset tällä päätöksellä oli yksityisautoilun vähentyessä dramaattisesti. Monissa EU-maissa tarjotaan eläkeläisille ilmaisia matkoja lähiliikenteessä, kuten esimerkiksi Lontoossa. Suomessa maksuttomuutta on vaadittu julkisesti ainakin Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.

Avainsanat: paikallisliikenne, hinnoittelu