Ratapihan kehittäminen

Keskiviikko 1.2.2017 klo 14:28 - Anna-Leena

Jyväskylän kaupungilla on tällä hetkellä meneillään aluekehityshankeita, joilla luodaan uutta monella eri saralla: Kangas, Sairaalanmäki eli Kukkula ja Hippos. Näkisin tässä listassa vielä ainakin yhden kärjen, nimittän Lutakon ja keskustan alueen yhteyden parantamisen.


Perustelenpa näkemystäni hieman. Lutakon vapauttaminen muutama vuosikymmen sitten teollisuuskäytöstä on mahdollistanut Jyväskylästä todellisen rantakaupungin, jossa viihtyisä satama palveluineen ja asuinalueineen sijaitsee ydinkeskustasta vain muutaman kivenheiton päässä. Lutakko yhdistää kauniilla tavalla niin kaupunkiasumista kuin virkistävää luontomaisemaa. Vuonna 2009 Lutakon alue palkittiinkin yhtenä Suomen parhaimmista asuinalueista. Vaikka yhteys varsinaisen ydinkeskustan ja Lutakon välillä on maantieteellisesti lyhyt, niin alueiden väliin sijoittuu varsin laajasti junaliikenteen ratapiha, joka on ongelmallinen vieden suuren tilan keskeltä kaupunkia ja toisaalta myös rumentaen aluetta.


Selvittämisen arvoisena asiana pitäisin tuon alueen kehittämistä uutena kaupungin kärkihankkeena. Voisiko esimerkiksi rataliikenteen määrää alueella vähentää olennaisesti ja esimerkiksi kattaa kansiratkaisuna (vrt Tampereen kansihanke)? Voisiko koko liikenteen ohjata tuosta kohtaa ns. maan alta? Tuolloin aivan ydinkeskustaan saataisiin lisää tilaa laajentua, rakentaa ja yhdistää erinomaisella tavalla keskustan ja Lutakon aluetta. Uudelle alueelle olisi varmasti tilausta ja käyttöä tällä sijainnilla, jossa kaikki julkisen liikenteen palvelut olisivat lähietäisyydellä. Parantaisiko tämä esimerkiksi mahdollisen konserttisalin sijoittumista Lutakkoon Paviljongin yhteyteen? Ja olisiko tässä paikka uudelle areenalle, jossa järjestää suurtapahtumia ja urheilukilpailuja? Suora yhteys Lyseolta Satamankärkeen, mitä muuta mahdollisuuksia se meille avaisikaan? Kaikki ydinkeskustan palvelut pysäköinteineen ja hotelleineen aivan vieressä!


Ratapiha-alueen elävöittämisellä olisi vaikutusta koko keskustan alueen vetovoimaan. Alueella on ehkä suurimmat mahdollisuudet muutokselle kuin missään muualla ruutukaava-alueella. Vetovoimainen kaupunkikeskusta toimii menestyvän kaupungin yhtenä keskeisimpänä valttina.

Avainsanat: aluekehittäminen